پشتیبانی تهویه آماج

اگزاست فن،راهنمای خرید فن و قیمت اگزاست فن


جدیدترین پرفروش ترین ارزان ترین گران ترین

اگزاست فن(Exhaust Fan) برای کنترل هوا استفاده می شود. اگزاست فن محیط داخلی را با خروج از بوی ناخواسته، ذرات، سیگار، رطوبت و سایر آلاینده ها که در هوا حضور داشته باشد، پاک می کند. نصب این محصول معمولا بسیار آسان است. بنابراین آنها را می توان در نقاط مختلف نیز قرار داد. از این محصول در فصل های مختلف برای سالن های مرغداری و گلخانه ها و همچنین کارخانه ها و کارگاه های بزرگ نیز استفاده می شود.
از مشخصات اگزاست فن می توان گفت که قدرت هوادهی بالایی را دارند. اگزاست فن ها با برق کار می کنند و در نتیجه باعث حرکت موتور می شوند. در اگزاست فن تک فاز و یا سه فاز بودن الکترو موتور مطرح است. و دارای ابعاد و پره های مختلفی می باشد.

اگزاست فن مکنده

اگزاست فن مکنده نوعی فن می باشد که توانایی تهویه هوای محیط را دارد. این فن هوای داخلی یک محیط را جمع آوری می کند و آن را به بیرون ساختمان میفرستد.

اگزاست فن ها در بیشتر مواقع می‌توانند نقش یک سیستم تهویه هوای پیشرفته را برای ساختمان های مسکونی داشته باشند. انواع مختلفی از اگزاست فن ها وجود دارد. اما تقریبا طراحی تمام آن ها به گونه ای است که عملکردی نزدیک به هم دارند. مهم ترین هدف از ساخت اگزاست فن ها ایمنی و تهویه قوی مکان های مختلف می باشد.

اگزاست فن های مکنده برای مرغداری ها بهترین انتخاب می باشند چون می توانند به خوبی بوی غلیظی که در این گونه از محیط ها وجود دارد را به بیرون انتقال دهند و با وارد کردن هوای تازه محیط مرغداری ها را قابل تحمل تر کنند.

اگزاست فن تهویه آماج
💎 کیفیت اگزاست فن ارائه بهترین مدل ها
💲 قیمت اگزاست فن براساس مدل و نوع
⏰ زمان پشتیبانی  9 صبح الی 9شب : 09126853183
☎️ثبت سفارش  تلفنی و حضوری
⌛زمان نصب  پس از ثبت سفارش
⭐ گارانتی ضمانت رفع و تعمیر در کوتاه ترین زمان

قیمت اگزاست فن مکنده

اگزاست فن های مکنده مزایای زیادی دارند. به همین خاطر افراد زیادی به دنبال خرید چنین فن هایی می باشند. اما از قیمت آن ها باخبر نیستند اگر شما نیز به دنبال اطلاع از قیمت چنین فن هایی هستید بهتر است عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت آن ها را بشناسید.

  • جنس: اگزاست فن های مکنده از جنس های مختلفی ساخته می شوند و مرغوب ترین و گرانترین جنس این نوع از فن ها جنس استیل می باشد. معمولا اگزاست فن های مکنده استیل دارای قیمت بالاتری نسبت به سایر اگزاست فن های مکنده هستند. اما با این حال بجز جنس استیل سایر جنس هایی که چنین فن هایی را از آن ها می‌سازند هر کدام دارای قیمت خاصی هستند. به همین خاطر می توان گفت یکی از مهم ترین عواملی که تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت آن ها دارد جنس سازنده این فن ها می باشد.
  • اندازه: اندازه اگزاست فن های مکنده متفاوت است‌. همانگونه که میدانید برای ساخت هر اگزاست فن با هر اندازه ای مقدار خاصی مواد اولیه به کاربرده می شود. به همین خاطر همیشه اگزاست فن های بزرگتر دارای قیمت بالاتری هستند.
  • برند: برند های معروف سازنده اگزاست فن مکنده همیشه حساسیت خاصی برروی کیفیت محصولات خود دارند. به همین خاطر برند های معروف چنین فن هایی دارای قیمت بالاتری هستند.

💥قیمت اگزاست فن

قیمت اگزاست فن با توجه به قطعات به کار رفته در تولید دستگاه متفاوت می باشد.هر یک از اجزا و قطعاتی که در ساخت اگزاست فن استفاده میشود تاثیر مستقیمی بر قیمت اگزاست فن خواهد داشت.برخی از عوامل تاثیرگذار در قیمت اگزاست فن به شرح زیر می باشد:

  • جنس بدنه اگزاست فن
  • نوع پروانه اگزاست فن
  • الکتروموتور موجود در اگزاست فن

برای اطلاع دقیق تر از قیمت اگزاست فن میتوانید با کارشناسان پشتیبانی تهویه آماج مشاوره تلفنی رایگان داشته باشید.

اگزاست فن کوچک

اگزاست فن ها انواع مختلفی دارند. اما می توان گفت اگزاست فن های کوچک بسیار پرطرفدارتر از اگزاست فن های بزرگ می باشند. چون این نوع از فن ها به راحتی جابجا می شوند و برای انواع مکان ها مانند: خانه های مسکونی، مغازه ها، درمانگاه های کوچک، رستوران ها وفست فودی ها کاربرد دارند. اگزاست فن های کوچک با این که دارای ابعاد کوچکی هستند اما توان زیادی دارند و می توانند در برابر عوامل طبیعی مقاومت زیادی از خود نشان دهند.

اگزاست فن قارچی

می توان گفت یکی از جالب تربت طراحی را اگزاست فن های قارچی دارند. این نوع از فن ها به خاطر ساختاری قارچ مانند خود به این اسم معروف شده اند. طراحی این نوع از فن ها به گونه ای است که می توانند به راحتی هوای کهنه، رطوبت، بو، بخار، الودگی، آلاینده و چربی های یک محیط را جمع آوری و از آن خارج کنند. همچنین می توانند بلافاصله بعد از خارج کردن موارد بیان شده در بالا هوای تازه را به محیط تزریق کنند‌. به همین خاطر می توانند هوای یک محیط را به خوبی حفظ و تهویه کنند.

کاربرد اگزاست فن های قارچی

اگزاست فن های قارچی کاربرد های بسیار زیادی دارند که ما تنها در اینجا توانسته ایم چند مورد از آن هارا برای شما بیان کنیم.

رستوران ها

در رستوران ها همیشه مقدار زیادی بو، بخار، چربی و دود وجود دارد. همچنین چون این گونه از مکان ها بسیار بزرگ می باشند ما نمی توانیم به راحتی با نصب یک فن تمام مواد بیان شده را از محیط خارج کنیم. به همین خاطر همیشه اگزاست فن های قارچی در این گونه از محیط ها طرفدارن زیادی دارند. چون اگزاست فن های قارچی بر روی سقف نصب می شوند و می توانند به راحتی هرگونه آلودگی را از محیط خارج کنند.

آپارتمان های چند طبقه

هوای آپارتمان های چند طبقه را به هیچ وجه نمی توان به وسیله یک فن ساده تهویه کرد. چون این آپارتمان ها از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند و باید فنی در آن ها وجود داشته باشد که تمام قسمت ها را پوشش دهد. به همین خاطر در بیشتر موارد در این گونه از آپارتمان ها از اگزاست فن های قارچی استفاده می شود. چون این نوع از فن ها توانایی بسیار بالایی دارند.

هتل ها

هتل ها معمولا مکان هایی با مساحت بسیار زیاد می باشند و هوای آن ها به راحتی خنک و تهویه نمی شود. همین امر باعث شده است همیشه صاحبان هتل ها برای انتخاب فن با مشکل مواجه شوند. می توان گفت بهترین انتخاب برای تهویه هتل ها اگزاست فن های قارچی می باشد. چون این نوع از فن هارا می توان با نصب کردن برروی سقف هتل ها مورد استفاده قرار داد تا بتوانند هوای همه محیط هتل را تهویه کنند.

قیمت اگزاست فن قارچی

قیمت اگزاست فن های قارچی با توجه به مزایا و کاربرد های زیادی که دارند به هیچ وجه بالا نمی باشد. بسیاری از افراد هنگامی که با این نوع از فن ها آشنا می شوند تصور می کنند چون بسیار فن های باکیفیتی هستند حتما دارای قیمت های نجومی نیز می باشند. اما بهتر است بدانید به هیچ وجه این گونه نیست و افراد می توانند به راحتی چنین فن هایی را برای منازل و مغازه های خود تهیه کنند.

💥موارد استفاده اگزاست فن

  • برای تهویه فضاهای محصور شده با گرمای بیش از حد و هوای آلوده، تجهیزات اگزاست فن مورد استفاده قرار می گیرند.
  • برای سلامتی و رفاه حال افراد بسیار ضروری می باشند؛ زیرا حفظ طراوت و تازگی هوا را برای تنفس تضمین می کنند.
  • حمام ها همیشه حاوی مقدار زیادی طوبت و بو هستند و افرادی که قبلاً احساس نیاز به خریدن اگزاست فن نمی کردند، اکنون نظر متفاوتی در این مورد دارند.

کاربرد اگزاست فن

💥اگزاست فن یوتیلیتی

اگزاست فن یوتیلیتی که با نام یوتیلیتی ست نیز شناخته می شود نوعی هواکش سانتریفیوژ می باشد که از آن می توان هم برای محیط های بسته و داخلی و هم برای محیط های باز استفاده کرد. جهت این امر، معمولا برای حفاظت بیشتر موتور و محرک آن را با پوشش هایی محافطت می کنند. از این فن ها در سیستم های تهویه مختلف و مصارف سبک صنعتی استفاده می شود و قادر است در انواع شرایط جوی به خوبی کار کند. البته استفاده از آن به بخش صنعت محدود نیست و در منازل نیز تعبیه می شود.

اگزاست فن یوتیلیتی

اگزاست فن یوتیلیتی مدل تسمه ای

  • ساخته شده با استیل ضد زنگ یا آلومینیوم
  • دارای گواهی IBC 2006 and 2009, ASCE 7-05
  • صدای کمتر
  • دارای فن تسمه ای مطمئن، ایمن، و نیرومند
  • فینیشینگ فسفاته قسمت های استیل برای دوام بیشتر
  • ساخته شده با استیل مخصوص کارهای سنگین
  • فلنج با دوام برای هوزینگ
  • سوراخ های از پیش تعبیه شده برای نصب آسان تر
  • چارچوب درایو از جنس استیل برای مدل های سری 200 و از جنس استیل گالوانیزه برای مدل های سری 300
  • چارجوب درایو با طراحی ویژه جهت حفاظت از درایو، شفت، و یاتاقان و همچنین فیکس کردن بهتر هوزینگ
  • پوشش های ضد پوسیدگی برای بخش های حساس فن

اگزاست فن یوتیلیتی

فن یوتیلیتی مدل TCF BAV

  • با چرخ پروانۀ ایرفویل در اندازه های 315 تا 930 میلی متر
  • مناسب بیمارستان ها، هتل ها، مدارس، هود شیمیایی و محیط های از این قبیل
  • تولید جریان هوای 54500 متر مکعب در ساعت
  • فشار استاتیک 1990 پاسکال

💥اگزاست فن کانالی

اگزاست فن کانالی نوعی هواکش صنعتی است که برای هدایت هوا و تخلیۀ آن در داخل کانال های طویل استفاده می شود. در این اگزاست فن ها معمولا در رستوران ها، بیمارستان ها و ساختمان های بزرگ جهت استفادۀ خانگی و صنعتی بهره برده می شود و در کل، برای تخلیه مقادیر زیاد رطوبت و گرما مناسب اند.

اگزاست فن کانالی

برای این منظور در اغلب این اگزاست فن ها، پروانه ها، تیغۀ خم به عقب دارند تا مناسب شرایط سنگین کاری باشند. اگر مدت عملکرد فن های شما طولانی مدت است یا از داکت و کانال های طولانی برای جریان هوا استفاده می شود، از اگزاست فن کانالی برای تفویت چنین جریان های هوایی بهره ببرید. پوشش های ویژه، ضد جرقه و انفجار بودن، پنل های دسترسی و آپشن های دیگری نیز ممکن است روی این محصولات ارایه شوند. در ادامه به محصولات نمونه در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

اگزاست فن پشت بامی

اگزاست فن پست بامی که امروزه به اگزاست فن های سقفی نیز معروف می باشند. یکی از بروز ترین سیستم های تهویه هوا هستند. با توجه به مزایای زیادی که نصب سیستم های تهویه برای هر مکانی دارند. مهندسان توجه زیادی به سیستم های تهویه پیدا کرده اند. همین امرموجب پیشرفت های زیادی در این زمینه شده است. اگزاست فن های پشت بامی را می توان رایج ترین نوع سیستم های تهویه دانست که کاربرد های زیادی دارند. این نوع از فن ها در ساختمان های اداری، بیمارستان ها و ساختمان های تجاری بسیار محبوب می باشند. همه خانه ها برای این که هوای بهتری داشته باشند حداقل به یک اگزاست فن پشت بامی احتیاج دارند اما اگر فضای خانه بسیار بزرگ باشد یک اگزاست فن پست بامی جوابگو نیست و بهتر است از دو فن استفاده شود تا هوای چنین خانه های به خوبی تهویه شود.

مهم ترین مزایای استفاده از اگزاست فن های پشت بامی

استفاده از اگزاست فن های پشت بامی با مزایای زیادی همراه است که بهتر است با آن ها آشنا شوید.

  • خنک کردن هوای خانه: همانگونه که میدانید طبق قوانین طبیعت همیشه هوای گرم در قسمت بالا قرار میگیرد و هوای سرد در قسمت پایین. به همین خاطر اگزاست فن های پشت بامی می توانند به راحتی هوای گرم را از خانه خارج کنند و باعث خنک شدن هوای خانه ها در فصل تابستان بشوند.
  • کاهش مصرف انرژی: اگزاست فن های پشت بامی می توانند با کمترین مصرف انرژی کارکنند و به خوبی هوای محیط های بسیار بزرگ را تهویه کنند. همین امرموجب شده است بسیاری از صاحبان ساختمان ها و کارگاه ها از این نوع فن ها استفاده کنند.
  • مقاوم در برابر عوامل طبیعی: اگزاست فن های پشت بامی چون باید در محیط های بیرون قرار بگیرند. به گونه ای ساخته می شوند که در برابر تمام عوامل طبیعی مقاوم باشند و به راحتی از بین نروند.

اگزاست فن کانالی مدل FR 140

اگزاست فن کانالی مدل fr140

  • نوع سانتریفیوژی
  • قابل ارائه در 6 اندازۀ مختلف با ظرفیت های متفاوت هوادهی از 150 تا 345 فوت مکعب در دقیقه
  • جوش ارتعاشی شکاف ها جهت ضد نشت کردن هوزینگ
  • 100 درصد قابل کنترل در سرعت
  • جریان هوا تا 60 درجه سانتیگراد
  • هوزینگ کاملا مهر و موم شدۀ پلاستیکی
  • محافظ اورلد گرمایی و ریست اتوماتیک برای موتور
  • تطبیق پذیری بالا جهت استفاده در چندین زمینۀ مسکونی و تجاری

💥اگزاست فن دبل

در صورتی که بر حسب نیاز، در یک فن از دو طرف به هوزینگ و پروانه هوا ورود کند، به آن ها اگزاست دبل یا فن کولری گفته می شود. این هواکش ها قوی هستند و مناسب تهویه حجم زیاد هوا و دور پروانه پایین و فشار متوسط می باشند. از این نوع اگزاست فن ها در هواسازها نیز استفاده می شود. حداکثر دور این دستگاه ها در اندازه های متوسط کمتر از 1000 دور در دقیقه بوده و در اندازه های بزرگ آن زیر 600 دور در دقیقه می باشد.

اگزاست فن دبل

وجود دو پروانه در این هواکش ها ظرفیت آن ها را بسیار بالا می برد.

اگزاست فن دبل مدل /TFB-GD

  • صدای کم
  • سانتریفیوژی
  • نصب آسان
  • قابلیت کار در 90 درصد رطوبت
  • بازه دمای -10 تا +50 درجه سانتیگراد
  • مناسب برای انواع تهویه و دمش در فروشگاه های زیرزمینی، کارخانه ها، منازل، ادارات و کارگاه ها

💥اگزاست فن رادیال

دلیل نام گذاری اگزاست فن رادیال، شعاعی بودن پره های پروانه در آن است تا بتواند هوای آلوده را به راحتی جا به جا کند. قدرت این هواکش ها می تواند تا 240 هزار متر مکعب بر ساعت باشد و فشار آن ها نیز به 11.5 کیلو پاسکال برسد. در کاربردهای سنگین صنعتی که هوا با ذرات معلق و رطوبت و گرمای بالا نیاز به تخلیه و جا به جایی دارد، از اگزاست فن های رادیال استفاده می شود.

اگزاست فن رادیال

اگزاست فن رادیال TCF مدل RBO

  • مناسب هوای آلوده به ذرات معلق چسبناک و سنگین
  • دارای پروانه رادیال به صورتی که در تصویر اشاره شده
  • در اندازه های متنوع 8.75 اینچ تا 104.25 اینچ
  • جریان هوای 240900 متر مکعب در ساعت
  • فشار استاتیک تا 11440 پاسکال

اگزاست فن رادیال GKH مدل GKHM_500-CIW.155.6IF

اگزاست فن رادیال مدل tcf

  • دارای تعادل استاتیک و دینامیک بر اساس معیار DIN/ISO1940, class Q 2,5
  • سرعت قابل تنظیم صد در صدی
  • قابل سفارشی سازی آپشن های مختلف

💥عملکرد اگزاست فن

عملکرد اگزاست فن

طی عملکردی الکتریکی، یک جریان الکتریکی قرار داده شده است که از سیستم گذر می کند تا موتور به کار بیافتد و به نوبه خود باعث حرکت تیغه های فن شود. در جوامع امروزی که بازده انرژی وسایل الکتریکی به عنوان یک عامل مهم در هنگام خرید هر وسیله الکتریکی در نظر گرفته می شود،اگزاست فن میزان مصرف مناسبی را داراست.

عملکرد تیغه های اگزاست فن

عملکرد تیغه اگزاست فن

همانطور که موتور فن کار می کند، تیغه ها شروع به چرخش خواهند کرد. چرخش تیغه ها باعث می شود که هوای گرم اتاق به طرف فن کشیده شده و جذب شود. این هوای گرم به خارج از ساختمان می رود و به این ترتیب هوای خنک تر و تازه تر در اتاق جایگزین می شود. این جریان هوا نیز ایستایی هوا را کاهش می دهد و مخصوصاً در اتاق ها یا مناطق فاقد تهویه مناسب، مهم و مفید می باشد.

نقش ترموستات در اگزاست فن

ترموستات اگزاست فن

اکثر فن های اگزاست دارای سیستم ترموستات هستند. این ترموستات، دمای معین نسبتاً بالایی را به داخل اتاق یا منطقه مورد نظر می آورد. این کار باعث می شود که اگزاست فن، سیگنالی را دریافت کند. برای به کار انداختن آن، ابتدا موتور شروع به کار می کند و تیغه ها برای تنظیم دما شروع به چرخش می نمایند.

اگزاست فن درحمام

اگزاست فن حمام

اگزاست فن، نه تنها برای تهویه هوای خنک بلکه برای رفع رطوبت نیز استفاده می شود. این ویژگی مخصوصاً در حمام ها که رطوبت زیادی دارند، برای خروج هوا و رفع رطوبت حمام بسیار پر کاربرد می باشد. یک اگزاست فن به جذب رطوبت در جو داخل اتاق کمک می کند و موجب کاهش مشکلاتی از قبیل رشد قارچ و انگل و تأثیرات منفی حاصل از رطوبت می شود. از این رو، نیاز است که یک اگزاست فن در حمام وجود داشته باشد؛ مخصوصاً اگر تهویه مناسبی برای آن محیط وجود ندارد. همچنین، سیستم های اگزاست فن برای کاهش بوهای مختلف در یک اتاق مفید هستند. برخی از آنها حتی به یک چراغ متصل می باشند؛ به گونه ای که با روشن شدن چراغ، اگزاست فن نیز به طور خودکار روشن شده و شروع به کار می کند.

اگزاست فن آشپزخانه

اگزاست فن آشپزخانه

در آشپزخانه ها هم به دلیل وجود گازها و دودهای مختلف ناشی از فرایند پخت و پز، سریعا هوا گرم می شود. این گازها باید سریعاً از آشپزخانه خارج شوند تا هوای تازه و خنک محیط آشپزخانه را پر کند. تحریک کننده های هوا و رطوبت نیز از طریق این فن ها از بین می روند. آلاینده های تولید شده توسط اجاق گاز، بخاری های گازی، روغن های مخصوص پخت و پز، و غیره ممکن است باعث ایجاد مشکلات تنفسی و قلبی شوند و همچنین در افراد ابتلا به این نوع بیماری ها، موجب تشدید بیماری در آنها گردند.

اگزاست فن خانگی

در منازل مسکونی نیز اگزاست فن معمولاً در اتاق هایی که تهویه مناسب نیاز دارند، سودمند می باشد. تأثیر گرما و رطوبت هوا با استفاده از اگزاست فن ها کاهش می یابد. همچنین برای از بین بردن بوی بد در اتاق و در نتیجه کمک به هوای قابل تنفس بهتر، اگزاست فن مورد استفاده قرار می گیرند. آلاینده های هوا در داخل اتاق باعث ایجاد مشکلات تنفسی مانند حساسیت، تحریک پذیر شدن برخی از نواحی بدن، مشکلات تنفسی و غیره می شود که ممکن است باعث ایجاد مشکلات عمده بهداشتی گردد. بنابراین، نمی توان اهمیت اگزاست فن را نادیده گرفت.

اگزاست فن در کارگاه ها

اگزاست فن کارگاه

اگزاست فن در مکان های تجاری نیز مورد استفاده اند.به عنوان مثال در کارگاه های تجاری برای خنک کردن و آزاد سازی هوای راکد داخل کارگاه از اگزاست فن استفاده می شود.بدین منظور معمولاً بزرگتر و قدرتمندتر از فن های مورد استفاده برای اهداف مسکونی می باشند. مکان هایی مانند آشپزخانه های تجاری، فروشگاه ها، انبارها، گاراژها و غیره از طرفداران تجاری اگزاست فن ها می باشند.

مکان قرارگیری

معمولا اگزاست فن ها در بالای دیوار و نزدیک سقف نصب می شوند. این نقطه ها بیشترین مقدار انباشت را دارند؛ زیرا هوای گرم به سمت بالا حرکت می کند. بسیاری از مدل ها دارای فناوری ترموستات هستند که موتور را قادر می سازد زمانی که دمای اتاق بالا می رود، به صورت خودکار عمل نماید.

اگزاست فن دیواری

فن های آکسیال یا اگزاست فن های دیواری نوعی سیستم می باشند که کارجابجایی هوا را انجام میدهند. ساختار اگزاست فن های دیواری به گونه ای است که میتوان آن ها را برروی هر قسمت سفتی مانند پنجره ها و دیوار ها نصب کرد. اما بهتر است بدانید این نوع از فن ها توانایی هوادهی بالایی ندارند. به همین خاطر توصیه می شود از آن ها در کانال ها و محل هایی با افت فشار بالا استفاده نکنید.

مزایای استفاده از اگزاست فن های دیواری

  • قابلیت نصب بر روی مکان های مختلف: برای نصب سایر فن ها باید حتما یک جای خاص در نظر گرفت. به همین خاطر همیشه صاحبان ساختمان ها برای پیدا کردن یک مکان برای نصب فن ها با مشکل مواجه می شوند. اما اگر محیط انتخابی شما مکان مناسبی برای نصب فن ندارد شما می توانید از اگزاست فن های دیواری استفاده کنید. چون این نوع از اگزاست فن ها به راحتی در مکان های مختلفی نصب می شوند و تنها کافی است یک دیوار محکم در محیط مد نظر شما وجود داشته باشد.
  • به صرفه بودن: یکی از مهم ترین مشکلاتی که اکثر افراد با آن مواجه هستند نداشتن توانایی مالی کامل برای خرید فن ها می باشد. اما اگزاست فن های دیواری چون دارای قیمت تقریبا مناسبی هستند افراد زیادی توانایی خرید آن ها را دارند. همین امر موجب شده است میزان فروش چنین فن هایی بسیار زیاد باشد و فروشندگان آن ها سود زیادی به‌دست آورند.
  • توانایی کارکردن به صورت مداوم: اگزاست فن های دیواری با این که توانایی هوادهی بالایی ندارند‌. اما می توانند به صورت مداوم کارکنند‌ و تخت هر شرایطی کار کنند. همین امرموجب می شود در محیط هایی که چنین فن هایی وجود دارد هوا همیشه دارای کیفیت خوبی باشد.

تاریخچه تهویه و فن

همانطور که می دانید، هدف از تهویه، کاهش یا رقیق کردن آلاینده های داخلی است. مهندسان با تجربه باید مقدار هوایی که برای رقیق کردن و کاهش آلاینده ها نیاز است تا به اندازه مورد نظر برسد را تعیین می کنند. پیشینۀ وجود تهویه و کیفیت هوا در داخل ساختمان می تواند به قرن هفدهم میلادی برسد.

تاریخچه اگزاست فن

چرا باید سیستم تهویه داشته باشیم؟

با این حال، نگرانی ها در مورد «هوای بد» به سال های قبل تر از آن می رسد. یکی از دلایل اولیه برای پیاده سازی ایده تهویه، تهویه هوای داخل ساختمان به یک سطح و محیط مناسب می باشد و احتمالاً همچنان این مشکل را امروزه نیز داریم؛ به همین دلیل، سیستم تهویه را در خانه برای کاهش و حذف محصولات سوختی مورد استفاده برای گرمایش، روشنایی و پخت و پز اجرا می کنیم.

روند طراحی تهویه در طول زمان

افرادی که به 17 سال می رسند بدون شک به سرعت یاد می گیرند که اگر کسی از آتش برای پخت و پز در خانه استفاده کند، نیاز است که دود را از خانه خارج نماید. طراحی برای تهویه به سرعت در طول زمان تغییر کرده است، اما معمولاً با آلاینده های خانگی یا آلاینده های بیولوژیکی در ارتباط است که می تواند باعث ایجاد مشکلات بهداشتی و آسایشی شود.

تهویه هوا و نحوه ی ساخت خانه ها

با نگاهی به نمونه های باستان شناسی، چندین مورد را می توان در مورد چگونگی ساخت خانه ها برای تهویه هوا و بهبود کیفیت هوای خانگی پیدا کرد. چند روش مختلف برای استفاده از آتش در منزل وجود دارد.

تهویه هوا

  • در حدود 4000 تا 5000 سال قبل از میلاد، روستاییان Banpo در چین، دودکش هایی را در خانه های خود نصب کرده بودند.
  • رومی ها، سوراخی را در وسط سقف خانه های خود برای مکش دود از محل زندگی خود قرار داده بودند.
  • خانه هایی بتنی در حدود 750 سال قبل از میلاد، در پارک ملی Mesa Verde یافت شد که از همین روش برای تهویه استفاده می کردند.
  • پس از آن، رومی ها یک سیستم گرمایشی به نام سیستم گرمایشی زیر سوز (Hypocaust) را اختراع و ایجاد کردند. این سیستم معمولاً برای خانه های بزرگ استفاده می شد.
  • زیرسوز در اواخر دهه 1800 میلادی با توجه به طراحی گرمایشی فوق العاده در آن زمان به ساختمان های پارلمان بریتانیا آورده شده و در آنجا نصب شده است.

این سیستم با ایجاد هوای فضای باز در Hypocaust کار می کند و گرمای حاصل از حریق افزایش می یابد و از طریق کانال های زیر کف ساختمان، به هم متصل می شوند و سپس از طریق همین کانال ها به بالای دیوارها منتقل می گردند و به فضای خروجی ساختمان فرستاده می شوند که مانند سیستم های گرمایشی عمل می کرده است. یک سیستم نیز در اواخر دهه 1880 ساخته شده است که روش مشابهی را مورد استفاده قرار داده است و هوا را به خارج از ساختمان هدایت می کرد. هوا از خارج به لوله های بخار آب در یک محفظه گرمایشی هدایت شده و برای گرمایش ساختمان، به ساختمان منتقل می شد. دهانه خروجی در بالای ساختمان، برای مکش دود ساختمان تعبیه شده بود.

تهویه مناسب در ساختمان

اما در سال 1631، با اعتقاد بر اینکه کیفیت بد هوای داخل ساختمان می تواند باعث مشکلات سلامتی و بهداشتی شود، پادشاه چارلز اول دستور داد که سقف خانه ها باید حداقل 10 فوت ارتفاع داشته باشد و پنجره ها نیز باید عریض تر باشند تا اتاق ها تهویه پیدا کنند. این پیشرفت ها به آرامی در ساختمان های انگلستان اجرا شد. پس از آتش سوزی بزرگ لندن در سال 1666 و تخریب بسیاری از خانه ها، پیاده سازی تهویه مناسب به سرعت مورد توجه قرار گرفت. بنابراین، این راهی برای ساخت خانه هایی با تهویه بزرگتر و بهتر با دودکش و پنجره های بزرگ بود که منجر به بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان می شد.

منبع: تهویه آماج